Deboyser Agencies

Deboyser agencies al meer dan 30 jaar een begrip in de herenmode. Op die drie decennia onderging de mode en de retail drastische veranderingen. Mee evolueren was de opdracht waarin Deboyser agencies slaagde met grote onderscheiding. Reden te meer om Kris Deboyser eens aan de tand te voelen.

Er is veel veranderd op die dertig jaar. Toen ik startte, deed ik alles met de wagen. Omdat er nog geen gsm bestond, moest je er altijd voor zorgen dat je muntstukken of een telefoonkaart op zak had. Vanzelfsprekend bestond het internet ook nog niet. Ik werkte met een collectie die de winkelier kon bijbestellen. Ik verstuurde die bijbestelling ’s avonds met de post naar Duitsland en de klant was tevreden als hij twee weken later die bestelling ontving. Nu gebeurt dat hele proces op 48 uur.

Toen waren er ook nog geen merken. Ik kon als 19-jarige met een volslagen onbekend product de boer op gaan en klanten bezoeken zonder afspraak. 99% van die klanten hadden tijd en interesse om naar mijn verhaal te luisteren en eventueel het product aan te kopen. Als de potentiële klant tegenwoordig jou en jouw product niet kent, maak je geen schijn van kans tot een verkoop over te gaan. Je moet nu ofwel een merk ofwel een marge kunnen bieden.

Een ander groot verschil is dat Deboyser Agencies vroeger werkten in twee seizoenen. De klant kocht de collectie aan en het seizoen was afgesloten. Dat is daarna geëvolueerd naar vier seizoenen en zagen we de klanten vier keer per jaar. Nu is het kantoor twaalf maanden open. We bieden een fulltime service en klanten kunnen bellen, mailen en faxen voor orders en vragen.

Ons beroep is daardoor geëvolueerd. Vroeger was een agent iemand die collecties verkocht en bestellingen doorgaf. Nu is de agent een volwaardig tussenpersoon tussen de winkelier en de fabrikant waar ze beiden het hele jaar door op kunnen rekenen. Iemand die advies geeft, een bepaalde omzet garandeert en het aanspreekpunt is voor vragen, retours, bijbestellingen en problemen. Dan is het de kunst om volledig die persoon te zijn die het oplost zodat de klant en de fabrikant elkaar niet rechtstreeks moeten contacteren.”