Deboyser Agencies geschiedenis
Volgens Deboyser Agencies is er nu een tendens aan de gang dat fabrikanten winkeliers rechtstreeks proberen te contacteren. Zo kan de agent volgens de fabrikant meer aandacht besteden aan andere dingen. De winkeliers kunnen op het internet bekijken wat er nog in stock is en meteen hun bestelling doorgeven. Dat geeft ons natuurlijk een zwakkere positie. In onze agentuur worden 99% van de orders door ons verwerkt. Wij willen die service zelf bieden omdat ik mij best zorgen maak over ons beroep als tussenpersoon de komende tien jaar.”
Welke rol heeft het internet gespeeld in de evolutie van uw beroep?
“Het internet is tegelijkertijd een zegen en een vloek. Langs de ene kant vormt het een groot gevaar. Winkels bieden steeds vaker een webshop aan en dan loopt de verkoop via dat kanaal. Zo komt ons beroep onder druk te staan. Langs de andere kant maakt het internet het ons makkelijker om op voorhand informatie in te winnen over de winkeliers en de collecties. Zo kunnen we ons beter voorbereiden op een afspraak met een nieuwe klant.
Internet is ook niet altijd het beste medium. We hebben al aan publiciteit gedaan via mails, via de post en in catalogi. Als je dan een vergelijking maakt met de persoonlijke afspraken die ik maak, zie je een duidelijk verschil. Als ik tien nieuwe klanten bezoek, zitten daar vaak zeven bij die effectief klant worden. Dat persoonlijk contact is enorm belangrijk.
Ligt daarin de toekomst van een agentuur?
“Zeker weten. Het wordt vaak onderschat. De klanten in België zijn daar erg gevoelig voor, gevoeliger dan de buurlanden. Als je als agent met meerdere collecties werkt, is het zelfs nog belangrijker. Ik probeer mee te denken met de klant en ervoor te zorgen dat hetgeen wat hij bij ons koopt, ook opbrengt. Zo creëer je vertrouwen.”
Zijn er nog gevaren voor uw beroep?
“Alle verkopen die gebeuren buiten onze retailhandel vormen een probleem. Naast de internetverkoop, is de outletverkoop een gevaar voor onze business. Voorlopig hebben we altijd in de contracten kunnen vastleggen dat onze fabrikanten geen outlet mogen openen in België. Zolang ik kan bewijzen dat ons agentuur in een stijgende lijn zit, zijn verkooppunten aan agressievere prijzen niet nodig. Natuurlijk is een contract snel veranderd. Op dat gebied sta je als agent zwak.”
Hoe hebben jullie de financiële crisis gevoeld?
“Onze doelgroep is de middelmodische man. Daardoor is Deboyser Agencies iets minder tendens gevoelig. We hebben een stabiele groei omdat ik geen hypemerken heb. Als je in het segment zit van jonge fashion zit je bij een doelgroep die gevoeliger is aan de crisis. Deboyser Agencies heeft het voordeel dat zij kunnen aanvallen. Als ik voel dat het wat moeilijker gaat dan spring ik zelf de auto in zonder afspraak. En dan ga ik zoals vroeger terug de boer op. Dat is trouwens vorige seizoen gebeurt.”
Wat is uw visie op de toekomst van de retail?
Volgens Deboyser Agencies heeft de retail het steeds moeilijker. Er is geen ruimte meer om fouten te maken. Al wat nu wordt aangekocht, moet met zorg worden aangekocht en de budgetten moeten tot in de puntjes gecontroleerd worden. Het voordeel is dat tegenwoordig de leveranciers flexibeler zijn in bijbestellingen en bijleveringen. Dertig jaar geleden moest je als winkelier meteen alles voor zes maanden aankopen. Nu kan je bijbestellen wanneer je wil.
Het internet verhaal speelt zich ook af in de retail met de webshops als hoofdrolspelers. Het zal misschien in België niet zo’n vaart lopen. Omdat een Belgische man toch nog graag het product past voor hij het aankoopt. Maar de winkelier moet zich er van bewust zijn dat hij het niet helemaal naast zich mag leggen. Niet enkel om meer verkopen te genereren maar ook zodat een bepaald publiek, dat vaak op internet zit, zijn winkel leert kennen. De consument kan het product dan in de winkel afhalen om toch nog dat persoonlijk contact te garanderen. Langs de andere kant, als de nieuwe generatie liever online aankoopt dan moet je daar als winkelier mee in evolueren.
Er zullen retailhandelaars verdwijnen door verschillende punten van opvolging. Als de nieuwe generatie de ouders niet meer opvolgen of doordat het moeilijker en professioneler wordt. De koek wordt kleiner. Maar diegenen die overleven zullen professioneler zijn. Ik voorzie hetzelfde scenario bij de fabrikanten. De komende tien jaar zal er een reiniging zijn in collecties en ook de beteren zullen overleven. Natuurlijk is dat voor ons een belangrijke verschuiving. De collecties die Deboyser Agencies heeft, zijn de waarde van onze portefeuille.”
Hoe zal de modewereld verder evolueren?
“Op modegebied zullen er geen oudere mensen meer bestaan. Daarmee wil ik zeggen dat iemand op zijn zestigste jonger is gekleed dan toen hij vijftig was. Dat is een enorme evolutie. Vrijetijdskleding, sportswear en casual winnen aan belang. Mensen kleden zich voor bepaalde gelegenheden niet meer op zoals vroeger. Pas op, ik geloof nog wel in het kostuum, het hemd en de das maar dan meer in de actieve beroepssfeer.
Daarnaast zal de mode nog sneller evolueren. Men gaat sneller reageren op bewegingen die gebeuren op het moment zelf met tussencollecties. Deze zomer hadden we bijvoorbeeld een enorme vraag naar gekleurde broeken voor heren. Dan moet de fabrikant daar meteen op inspelen.”
Welke raad geef je mee aan mensen die nu een nieuwe agentuur uit de grond stampen?
“Eerst en vooral moet een zelfstandige agent meerder goede fabrikanten hebben om als een volwaardig agent beschouwd te worden. Dat is zijn visitekaartje tegenover de klant. Daarnaast moeten alle collecties die een agent in huis heeft verschillende dingen aanbieden. Ze mogen niet raken aan elkaar. Tegelijkertijd moeten ze wel allemaal in dezelfde klasse liggen zodat je een stabiel cliënteel kunt opbouwen. En dat begint allemaal met je doelgroep sterk af te bakenen.
Daarnaast moet je je stempel kunnen zetten als agent. Je moet ervoor ijveren dat je als agent de enige tussenpersoon bent in alle zaken die de klanten en fabrikanten belangen. Dat moet je paradepaardje zijn. En natuurlijk alle afspraken nakomen en het persoonlijk contact onderhouden. Enkel zo bouw je die vertrouwensrelatie op. En laat dat nu hetgeen zijn dat het verschil maakt.”